JellyPages.com

Tuesday 12 May 2015

REFLEKSI 2 : Nurul Husna Abdul Rahim

Alhamdulillah atas segala anugerah dan bantuan dapat kami selesaikan tugasan Jalinan Masyarakat di Pertubuhan Kebajikan dan Bimbingan At-Taqwa bagi memenuhi syarat kursus pada semester kali ini. Melalui tugasan ini, saya diberi amanat sebagai ketua kumpulan buat pertama kalinya sejak saya berada di Universiti Malaya oleh rakan-rakan sekumpulan. Sejujurnya, saya merasakan agak kekok untuk mengetuai perjalanan kami ini, tetapi dengan bantuan rakan-rakan sekumpulan saya mampu menjalankannya walaupun terdapat banyak cacat celanya. Ini adalah kali pertama saya mengetuai dan saya ingin memohon kemaafan kepada Dr. Aishah,penyelia kursus Jalinan Masyarakat kami atas segala masalah yang timbul juga mengucapkan ribuan terima kasih cadangan, nasihat dan pesanan yang diberikan.

Bermula dengan pertemuan kali pertama bersama Ustazah Norhayati bagi mengenali serba sedikit tentang Rumah At-Taqwa, kemudiaanya kunjungan kami yang kedua membawa saya ke sebuah dunia yang barangkali saya sendiri biasa dengannya, tetapi tidak pernah untuk cuba mengenali apa yang ada didalam dunia tersebut. Kini, pertemuan yang ketiga lebih bermakna kerana kami sudah mengenali adik-adik di Rumah At-Taqwa dan perasaan kekok dan malu juga tidak lagi menguasai kerana ia seperti rumah kami bersama adik-adik yang sangat peramah dan penghuni-penghuni didalamnya juga sudah mesra dengan kami. Lega dengan keadaan ini.

Disebabkan kekangan tertentu kami tidak dapat datang pada hari Isnin seperti yang dijanjikan dan kami tiba disana pada hari selasa. Saya sangat terharu bila ada yang bertanya “Kenapa kakak tak datang semalam? Hari ni kami ada Kokurikulum…” Nada kecewa Daniel yang saya dapat tangkap. Mereka menunggu rupanya. Ada juga yang bertanya “Kenapa kakak datang lewat sangat hari ini? Kami sekolah petang. Tak boleh nak berborak..” Pertanyaan Qisma sekali lagi membuat saya kesal. Disebabkan Hari Selasa kami mempunyai kelas pada waktu pagi, kami terpaksa memulakan perjalanan kami agak lewat sekitar jam 12 tengahari.

Aktiviti yang kami jalankan tidak banyak bebeza dari kunjungan kami sebelum ini. Kami tidak mahu mereka merasa terganggu dengan kehadiran kami. Teringat dengan pesanan Dr.Aisyah ketika kami membentangkan kertas kerja projek “Jangan menyusahkan Ustazah dan adik-adik di sana”. Jadi, saya dan rakan sekumpulan memutuskan hanya ingin mengikuti jadual mereka disana dan mungkin apa yang kami boleh beri dengan membuat kuih untuk minuman petang mereka. Kali ini, kami membuat popia sayur dan cheesekut.

Saya ingat lagi pada mulanya mereka muak dengan popia tetapi apabila mereka merasa popia inti kentang pada kunjungan sebelum ini, mereka sangat suka. Kali ini pula mereka bertanya lagi dan habis dalam sekelip mata. Mujurlah setengah dapat disimpan untuk mereka yang masih belum balik dari sekolah. Alkisah pula tentang cheesekut, Daniel baru pulang dari sekolah terus meluru dengan pen dan kertas “Kak, saya nak resepi cheesekut. Nanti boleh jual kat sekolah.” Terkejut saya dibuatnya. Kagum dengan Daniel yang baru berusia 12 tahun. Sebelum ini ada sesetengah adik-adik ini menjual kek batik di sekolah dan kini Daniel mengikut jejak langkah mereka untuk membuat cheesekut. Thumbs up for you! Saya berikan sahaja kerana cheeskut tidak memerlukan api untuk membuatnya dan ia agak selamat untuk mereka.

Selain itu, kami juga membuat aktiviti bersama adik-adik yang lebih kecil. Mereka boleh melukis apa sahaja yang mereka mahu di atas pinggan kertas dengan menggunakan warna dan peralatan yang kami sediakan. Ada yang sangat teruja sehingga banyak mereka lukis. Rakan-rakan saya yang mempunyai bakat terpencil sangat membantu. Seperti biasa, petang mereka perlu mengasingkan baju-baju yang telah dibasuh dan melipatnya. Sesi melipat baju ini sangat mencabar kerana saya menyedari bahawa lipatan baju saya lebih hodoh daripada adik-adik. Malu. Di samping itu, kami berborak bersama ustazah dan adik-adik. Segala macam cerita yang mereka ada. Kali ini, saya cuba menjadi pendengar pula.


Siang sudah hampir melabuhkan tirai dan maaf dari kami kerana tidak dapat memenuhi permintaan adik-adik untuk berada sehingga malam disana. Kami mempunyai komitmen yang lain yang tidak dapat dielakkan. Insha Allah doakan agar kami berkelepangan untuk berkunjung ke sana. Alhamdulillah dengan rezeki yang ada, kami menghadiahkan adik-adik At-Taqwa dengan set water colour. Ustazah sangat gembira menerimanya. Kata Ustazah tahun ini mereka di At-Taqwa kurang menerima bantuan dari segi alat-alat persekolahan kerana mungkin Malaysia digemparkan dengan banjir di negeri Kelantan.



Kepada sesiapa yang bermurah hati bolehlah salurkan sumbangan kepada pihak asrama ini demi meningkatkan prasarana dan kabajikan adik-adik di sini. Sesungguhnya kunjungan ini amat bermakna kerana mendekati adik-adik adalah satu anugerah dan pengalaman yang tidak mampu dilupakan. Semoga adik-adik ini berada di bawah lindunganNya..



No comments:

Post a Comment