JellyPages.com

Monday 27 April 2015

REFLEKSI 1-Nurul Farahidayu Ahmad

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

 “Dan mereka bertanya kepadamu mengenai anak-anak yatim. Katakanlah, “Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amat baik bagimu.” (QS Al Baqoroh,2:220).
Pengalaman mendewasakan kita, satu gambaran yang boleh diberikan terhadap aktiviti yang dirancang oleh saya bersama 8 rakan seperjuangan yang lain mengadakan program Jalinan Masyarakat di Rumah Anak-Anak Yatim At-Taqwa di Punca Perdana. Harapan saya sebelum menjalani program ini adalah untuk menjalinkan hubungan yang lebih rapat bersama penghuni di rumah tersebut dan memberi sedikit sebanyak kudrat serta pengalaman bernilai bersama mereka. Kunjungan kali kedua pada 24 April 2015, Saya belajar banyak perkara dalam menjalani program ini di mana usaha dalam satu kumpulan untuk menjayakan program ini. Hubugan yang lebih akrab juga terjalin dan bertambah mesra telah terbina di sini. Pengalaman mengajar kita erti hidup di mana saya perolehi di rumah anak-anak yatim tersebut iaitu melihat pengorbanan penghuni untuk menjaga anak-anak yatik dan anak-anak miskin di bawah jagaannya.

Di mana di rumah At-Taqwa ini menempatkan anak-anak yatim, anak-anak miskin dan juga anak-anak keluarga yang tidak mampu untuk menyara anaknya. Di sini, saya banyak menimba pengalaman yang berguna iaitu dapat menjalinkan hubungan yang erat bersama penghuni di sana, bersama-sama menjalankan aktiviti yang telah kami sediakan seperti menghias sudut bacaan, slot ADK dan juga memasak. Saya sangat gembira dan terharu dengan layanan kanak-kanak di rumah anak-anak yatim At-Taqwa tersebut. Di mana, mereka sangat suka akan kehadiran orang ramai untuk mengunjungi mereka. mereka bukanlah golongan yang kekurang tetapi adalah golongan yang istimewa, kita yang masih mempunyai ibu bapa, keluarga dan juga kewangan yang cukup seharusnya bersyukur dengan nikmat yang diberi oleh Allah S.W.T. Melihat karenah dan telatah kanak-kanak tersebut menimbulkan rasa terharu di lubuk hati saya, insan yang tidak saling mengenali tetapi hidup di bawah satu bumbung dan saling menjaga dan memerlukan antara satu sama lain. Dari situ saya belajar bahawa hubungan yang baik sesame manusia sangat diperlukan untuk kehidupa yang lebih sempurna. Sekian..






~REFLEKSI NURUL FARAHIDAYU BINTI AHMAD~

No comments:

Post a Comment